חברת הקנאביס של אולמרט צונחת: הפסידה 2.5 מיליון שקל ברבעון

גם ברבעון 3 הפסידה חברת יוניבו 2.5 מיליון שקל בדיוק כמו בשני הרבעונים הקודמים השנה, אך משום מה הנתון לא מופיע בדוחות הרבעון שהיא פרסמה השבוע למשקיעים. בנוסף החברה מציגה צניחה של כ-37% בהכנסות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, כל זאת על רקע פרשת הגניבה מחוות הקנאביס שלה במושב רנן

חברת יוניבו (Univo) דיווחה השבוע על הכנסות של כ-8.4 מיליון שקל ברבעון השלישי של השנה, שהם צניחה של כ-37% בהשוואה להכנסות של כ-13.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. את ההשוואה לרבעון הקודם לא ניתן לבצע מכיוון שהחברה בחרה לא לדווח נתונים באופן רבעוני במחצית הראשונה של השנה (רבעון 1 ו-2), כלומר היא דיווחה את ההכנסה של כל המחצית ולא של כל רבעון. מה שכן ניתן לומר הוא שבמחצית הראשונה של השנה החברה רשמה הכנסות של כ-19.3 מיליון שקל, ואם מנרמלים את הנתון למונחים רבעוניים ניתן להעריך שגם בהשוואה לרבעון הקודם ההכנסות צנחו בכ-13%.

יוניבו, המנוהלת על ידי המנכ”ל גולן ביטון ובהובלת היו”ר אלי הורביץ והיועץ הבכיר רה”מ לשעבר אהוד אולמרט, הציגה בשורה התחתונה הפסד מייצג של כ-2.5 מיליון שקל ברבעון 3 (בנטרול שינויים בנכסים ביולוגים, תגמול מבוסס מניות ועוד מספר הכנסות והוצאות שאינן מייצגות), זאת מול הפסד מנורמל של כ-2.6 מיליון שקל בכל אחד משני הרבעונים הקודמים של השנה ומול רווח של כ-500 אלף שקל בלבד בכל השנה שעברה (2020).

בדומה לחברת פארמוקן (הרחבה על הדוחות של פארמוקן כאן) גם יוניבו נפגעה כנראה מפתיחת השמיים מחדש לייבוא אחרי שהיבואניות הצליחו לעמוד שוב בנהלים שהוקשחו ומנעו הגעת סחורה מייבוא במהלך המחצית הראשונה של 2021. יוניבו אמנם דיווחה על מספר הסכמי ייבוא בשנה שעברה וכן בדוחות הכספיים שלה היא מדגישה כי ייבוא הוא חלק מהאסטרטגיה העסקית שלה, אך ככל הידוע למגזין קנאביס, ולמרות שהחברה לא דיווחה על הפסקת הסכמי היבוא שחתמה בשנה שעברה, היא כנראה אינה מייבאת בהיקפים משמעותיים כלל.

גולן ביטון, מייסד ומנכ"ל יוניבו (Univo), על רקע מתקן הגידול "חוות עמית" בבעלות החברה
גולן ביטון, מנכ”ל יוניבו (Univo), על רקע מתקן הגידול “חוות עמית” שבבעלות החברה (צילום: אוהד שביט)

מהדוח הכספי שפרסמה החברה השבוע נראה שהיא לא מצליחה להבין שדיווחים לבורסה נועדו בשביל לדווח למשקיעים את האמת, ולא רק את מה שנוח ונעים לחברה. למשל, החברה כותבת בטבלה בדוח הכספי רק אודות הגידול בהכנסות בתשעת החודשים הראשונים של השנה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד פסקה נכבדת, אך על הירידה בהכנסות של הרבעון אינה מציינת מילה. זה כמובן אבסורד, שכן המשקיעים יודעים מה היה עד כה בששת החודשים שקדמו לרבעון, ומה שאמור לחדש להם זה הנתונים הרבעוניים שלא מוצגים.

ואם כבר בנושאי שקיפות עסקינן, אז רק בדוחות הרבעון נזכרה יוניבו לעדכן את המשקיעים, בתת סעיף, על פרשת הגניבה מחוות הקנאביס של החברה ועל מעצרו של מנהל הגידול והשותף (26%) בחווה של החברה במושב רנן, שעל פי כתב האישום שפרטיו נחשפו לראשונה במגזין קנאביס, גנב תוצרת במשקל 4.5 ק”ג מהחווה. בדיווח על מעצרו, גם הוא נחשף במגזין קנאביס לראשונה, טענה המשטרה כי מנהל החווה גם העביר את הסחורה או לפחות את חלקה לגורם אחר, אך סעיף זה ירד מכתב האישום בהמשך.

אהוד אולמרט (צילום: משה שי, פלאש90)
היועץ הבכיר של החברה והמשקיע בה, רה”מ לשעבר אהוד אולמרט (צילום: משה שי, פלאש90)

מרג’ין אוף סייפטי: המרג’ין אוף סייפטי של החברה (המורכב מהנכסים פחות התחייבויות ולא כולל רכוש קבוע ונכסים בלתי מוחשיים שאת השווי שלהם בעת מכירה, ככל וישנה כזו, קשה להעריך) עומד על כ-11.5%, נתון מבין הנמוכים ביותר בענף הקנאביס המקומי. מה גם שכל המרג’ין אוף סייפטי מורכב מתוצרת קנאביס שגודלה בחוות הקנאביס “עמית”, אותה חווה ממנה נגנבה הסחורה ובה יוניבו שולטת (51%), ומדובר בתוצרת שאין כל וודאות שאכן תימכר.

הסכמים ושת”פים: החברה דיווחה השנה על הסכם עם חברת DNA Genetics לצורך פיתוח זנים חדשים ושיתוף פעולה עתידי מתוכנן של הפצת מוצרי קנאביס במדינות אירופה ובקנדה אך עד כה לא ידוע כיצד התקדם הסכם זה מאז דווח אודותיו.

לחברה יש “הסכם לשיתוף פעולה” עם קופות החולים כללית ומכבי לצורך מתן הנחות ספציפית למבוטחי שתי הקופות האלו במספר בתי מרקחת. מגזין קנאביס כבר חשף כי מכיוון ששתי הקופות הללו מבטחות את הרוב המכריע של המטופלים בענף (75% על פי נתונים רשמיים), אזי לא באמת מדובר “בהסכם אסטרטגי” אלא בעצם בהורדת מחירים רוחבית בשם שמצלצל טוב יותר באוזניים. יש לציין שבמסגרת ההסכמים יוניבו גם משלמת כ-500,000 שקל בשנה לקופ”ח כללית על ה”זכות” לתת הנחה למטופליה. את התשלום הזה יוניבו אגב לא ציינה בדיווח שלה לבורסה.

מה הסיבה ל”הסכמים האסטרטגיים” האלה לשיתוף פעולה כביכול? יתכן שהיא טמונה בעובדה שבדוחות של יוניבו מתברר כי בחוות הקנאביס של החברה (“חוות עמית”) הצטברה כמות משמעותית מאוד של תוצרת קנאביס שלא נמכרה. קשה לדעת את המספר המדויק שכן המלאי בדוחות שפרסמה החברה כולל גם את המלאי של יוניבו עצמה (כלומר מלאים שרכשה למשל מחוות קטנות אחרות שאינן בשליטתה), אך מניתוח שעשינו במגזין קנאביס עולה כי מדובר בכ-20 מיליון שקל בערך.

מה הלאה? החברה כאמור כבר מתחילת השנה רושמת הפסד, בעיקר בגלל זינוק בהוצאות ההנהלה והשיווק – שברבעון 3 לדוגמה יותר מהוכפלו בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

אמנם החברה ביצעה מספר גיוסים, בין היתר 11 מיליון שקל מהיזם ניר צוק, אך בסופו של יום היא גם צריכה להציג תוצאות בדוחות. המבחן של יוניבו לרבעונים הקרובים יהיה האם היא תצליח למכור את התוצרת שגודלה בחוות עמית וכן האם היא תצליח להפסיק את שריפת המזומנים. מה שבטוח הוא שהשקיפות שלה אל מול שוק ההון טעונה שיפור.

לסיכום: אף על פי שניסתה לכאורה להסתיר זאת באמצעות אי ציון הנתון בדוחות – ההכנסות של יוניבו ירדו ברבעון 3. כמו כן, היא ממשיכה להציג הפסדים בשורה התחתונה ולא ברור מה יעלה בגורל התוצרת שגודלה בחוות עמית.

*** אין בנאמר המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך, הנכתב הינו דעה בלבד. כל המבצע פעולות כלשהן על בסיס הכתוב עושה זאת על אחריותו בלבד ואין צוות המגזין אחראי לנזקים כלשהם שיגרמו כתוצאה מפעילות בניירות ערך בעקבות הכתבה ***

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר